Dato: 14. juli 2006
Sted: Arvikafestivalen, Arvika, Sverige
Den svenske elektronikaduoen The Knife var en av hovedartistene på årets Arvikafestival. Natt til lørdag ga de publikummet en god konsert, men det ble mer en filmopplevelse enn en organisk livekonsert.
The Knife har på sine tre album skapt melodisk house med pulserende sequencerrytmer, oljefatlyder og kjølige elektroniske lydlandskaper – stemningsfull og vanedannende musikk. Den selvtitulerte albumdebuten kom i 1999, og tidligere i år kom den mørke Silent Shout.
På konsert blir The Knife en spesiell opplevelse på godt og vondt. Musikken er utvilsomt original og bra, men det føles noe programmert å høre den på konsert. Det er Olof Dreijer som spiller synthesizer, trigger sequencer, bearbeider samples og synger, mens Karin Dreijer bare synger. Da sier det seg selv at konserten bare er delvis «live». Det setter en demper på opplevelsen. Sceneshowet var spektakulært med flotte animasjoner på et stort lerret.
Nøyaktig klokken ett natt til lørdag kom duoen inn på scenen, og publikum kjente umiddelbart igjen åpningstonene til Pass This On. De klappet med. Med den melankolske The Captain som låt nr to skjønte man at dette var en lyttekonsert, ikke en konsert hvor man danset og hoppet eksentrisk. Det var dermed bare å nyte animasjoner og fengende melodier som Marble House, We Share Our Mother’s Health og You Take My Breath Away. The Knife hadde et 4.0 surroundsystem som var meget effektfullt og med god lyd.
Hiten Heartbeats mot slutten frembragte ingen stormende jubel, men nok til godkjent. Jeg fikk ingen fullkommen konsertfølelse, mer en filmfølelse. Musikken er tidvis organisk, og det hadde vært spennende om The Knife mestret å bringe den følelsen opp på scenen. At The Knife har en mystisk fremferd på scenen kan være kult, men avstanden mellom dem og publikum ble for stor.
The Knife leverte en god konsert, men det ble i lengden litt for programmert.