Dato: 17. august 2006
Sted: Blå, Oslo
Kontrastene var store da Opsvik & Jennings og Soweto Kinch holdt hver sin konsert på Blå under Oslo Jazzfestival.
Stilistisk og stemningsmessig var det sterke kontraster under dobbeltkonserten på Blå torsdag 17. august. Opsvik & Jennings fremførte en blanding av elektronisk musikk og jazz, mens Soweto Kinch med band lot moderne saksofonjazz møte rap og diktlesing.
Duoen Opsvik & Jennings kom først på scenen og spilte i ca en time. Bassisten Eivind Opsvik og gitaristen Aaron Jennings har jobbet sammen i flere år og ga i fjor ut cd’en Fløyel Files. Siden deres musikk er lyttemusikk som egner seg best fra hodetelefoner i et mørkt rom, var jeg spent på hvordan det ville fungere i konsertformat. Det ble en flott lyttekonsert.
Opsvik spilte kontrabass (med fiolinbue på enkelte stykker) og trommer, samt behandlet samples. Jennings spilte elektrisk gitar som var koblet opp mot en laptop. Det var lydlandskapene som stod i sentrum under konserten. Publikum satt og lyttet, mange med lukkede øyne. Musikken var kompleks og drømmende. Det vekslet mellom progressive stemningsbilder og melodiske partier, med Mello Vibro og Aaron’s Hat som referanser. De utstuderte lyddetaljene, oppbygningen og overgangene var spennende å lytte til. Dette var en form for musikk som ikke alltid fungerer på en scene, men dette ble en god opplevelse. Det var et andektig publikum duoen spilte for, men de klarte å overbevise dem om at musikken passer på scenen. Opsvik og Jennings hadde full kontroll.
Diskografi, Opsvik & Jennings:
1) Fløyel Files (2005)